.st0{fill:#FFFFFF;}

Train je met een crosstrainer ook je buikspieren? 

 juli 25, 2020

By  Sean

Een crosstrainer is een goed cardio apparaat om conditie op te bouwen maar wat velen wel eens durven vergeten is dat je er ook andere spieren mee kunt trainen.

Voor velen is het logisch dat je op een elliptisch apparaat je been- en bilspieren traint maar hoe zit dat nu met spieren zoals je buikspieren? Kun je een sixpack krijgen met een crosstrainer? Krijg je echt een platte, strakke buik als je elke dag een workout doet op je crosstrainer?

Hoe train je op een crosstrainer buikspieren?

Een onderzoek dat dateert van 2001, uitgevoerd door de American Council on Exercise met onderzoekers van de San Diego State University wees uit dat de beste oefeningen om je buikspieren te trainen geen apparaten vereisen.

Het beste wat je kunt doen is namelijk weerstandstraining. Bij dergelijke training, passen je spieren zich aan aan de weerstand waarmee het te maken krijgt.

Hoewel explosieve buikspieroefeningen het populairst zijn om een sixpack te krijgen, zijn de beste buikspier oefeningen dus die oefeningen waarbij je een constant druk moet uitoefenen.

En dat is precies wat je bij een crosstrainer doet. Je buikspieren worden op een crosstrainer niet zwaar belast maar moeten wel constant druk zetten om de juiste houding te blijven aanhouden alsook te helpen je boven- en onderlichaam – het hele lichaam - te bewegen.

Om die stabiliteit en goede houding te behouden op een crosstrainer, train je dus (onrechtstreeks) je buikspieren.


Hoe extra buikspieren trainen tijdens je workout op een crosstrainer?

Je kunt tijdens een crosstrainer workout je spieren extra trainen door tussendoor, op de grond, andere oefeningen te doen. Zo geef je je benen wat rust en kun je bijvoorbeeld je armen extra trainen door sit-ups te doen.

Dat maakt je training wat vollediger waardoor je echt je spieren in je hele lichaam activeert.


Wat is belangrijk wanneer je op de crosstrainer traint?

Het belangrijkste is natuurlijk dat je voldoende beweging krijgt. Die dagelijkse hoeveelheid beweging is ook meestal de primaire reden waarom mensen een crosstrainer kopen. Maar waarom niet het maximale uit je apparaat halen door het te combineren met de beste buikspieroefening en zo ook andere spieren te verstevigen.

Welke spieren je in je lichaam ook wilt trainen, je dagelijkse hoeveelheid cardio beweging halen blijft het belangrijkste. En als je daartussen geen oefeningen wilt doen, dan hoeft dat ook helemaal niet.

 Spieren trainen is en blijft ondergeschikt aan voldoende bewegen. En met een crosstrainer training belast je je spieren zoals je benen toch al voldoende.


Beste crosstrainer voor thuis gebruik

Bekijk zeker onze lijst met de beste crosstrainer of gebruik onze keuzehulp om te weten te komen wat de beste crosstrainer is voor thuis gebruik.

In de meest voorkomende gevallen zul je met de Focus Fitness Fox 5 crosstrainer het beste af zijn voor je dagelijkse hoeveelheid cardio beweging.


Focus Fitness Fox 5

  • Vliegwiel van 10 kg
  • Lange lengtepas (47 cm)
  • Achterwielaandrijving

Sean


Sean is eindredacteur bij www.crosstrainers-vergeleken.nl Naast intensief trainen op zijn crosstrainer is hij ook verzot van hardlopen op warme zomeravonden en vind je hem vaak terug achter het fornuis om culinaire hoogstandjes op tafel te toveren.

Sean

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!