Crosstrainer koopgids

Hoe ga je de crosstrainer gebruiken?

Ook de goedkope elliptische crosstrainers kunnen een aardige duit kosten. Wanneer je hebt beslist om een crosstrainer te kopen, is het belangrijk dat je met het toestel kan doen wat je er mee wilt doen. De beste manier om ervoor te zorgen dat je het juiste apparaat kiest, is te weten hoe je het fitnesstoestel gaat gebruiken. Door een paar vragen over je vereisten te beantwoorden, kun je heel wat modellen schrappen zodat er nog enkele overblijven die een goede keuze zijn.

Pro tip: gebruik onze keuzehulp om snel en eenvoudig een selectie modellen te zien die bij je budget en behoeften passen

Hoe vaak zal je de crosstrainer gebruiken? Dit speelt zeker een rol in je keuze. Als meerdere mensen het verschillende keren per week gaan gebruiken, is het belangrijk om een toestel te kiezen dat solider gebouwd is dan wanneer er slechts één persoon onregelmatig op zal trainen.

Hoeveel ruimte heb je ter beschikking? Ook dat speelt een grote rol bij je keuze. Cross trainers kunnen behoorlijk veel ruimte in beslag nemen.

Wat is je budget? De prijzen van crosstrainers zijn erg uiteenlopend. De goedkoopste modellen zijn daarbij niet altijd de beste keuze. Bij intensief gebruik van een goedkoop model kan het toestel al na enkele maanden kapot gaan. Over het algemeen geldt, hoe hoger de prijs, hoe stevigere frames de machines hebben en hoe soepeler ze trainen. Bovendien heb je bij de duurdere modellen ook bediening achteraan het toestel, grotere trainingszones en betere consoles.

Componenten en opties

Zodra je bovenstaande vragen hebt kunnen beantwoorden, is het gemakkelijk om een toestel te vinden dat goed afgestemd is op je behoeften. Bij de aankoop van je toestel zijn er een aantal verschillende opties waaruit je kunt kiezen en ook dat zijn factoren waarmee je rekening moet houden. Hieronder gaan we dieper in op deze opties.

Aandrijving vooraan of achteraan?

Er zijn twee verschillende type crosstrainers. De voorwiel- en achterwielaangedreven toestellen. Zoals de benaming doet vermoeden bevindt het vliegwiel zich bij een voorwielaangedreven type vooraan. Bij een achterwielaangedreven type is dat achteraan.

Welke je kiest is slechts een kwestie van voorkeur. Verschillende studies van universiteiten leren ons dat elliptische fitnesstoestellen met een vliegwiel achteraan als een natuurlijkere beweging aanvoelt. Dit kan echter wel gerepliceerd worden bij een voorwielaangedreven machine met behulp van scharnierende pedalen die de beweging nabootsen. Zondere deze scharnierende pedalen zal een toestel met voorwielaandrijving niet datzelfde natuurlijke gevoel hebben.

Crosstrainers met achterwielaandrijving hebben vaak een verstelbare helling zodat je op bepaalde spiergroepen kunt focussen. Op een toestel met voorwielaandrijving kunnen je stappen langer aanvoelen waardoor je het gevoel krijgt dat je aan het joggen bent. Modellen met voorwielaandrijving zijn over het algemeen wel wat budgetvriendelijker (vooral zonder scharnierende pedalen) maar dit kan ten koste gaan van een natuurlijker gevoel.

Paslengte

De paslengte wordt gemeten door het maximale verschil tussen de achterkant van de voorste voet en de voorkant van de achterste voet te berekenen. De paslengte is een cruciaal onderdeel bij het kiezen van een elliptische trainer. Bewegingen moeten natuurlijk en comfortabel aanvoelen, waarbij elke draaiing van je voeten en benen soepel verloopt.

Een crosstrainer waarmee je langere passen kunt maken zal over het algemeen beter zijn. Op die manier kun je namelijk sneller gaan. Maar als de maximale paslengte té lang is, loop je het risico om je spieren te overbelasten. Is de paslengte te kort, zal de workout verkrampt aanvoelen en uiteindelijke minder effectief zijn.

Langere passen moeten ook meer elliptisch gevormde (ovale) beenbewegingen opleveren, in tegenstelling tot een op en neer beweging.

Over het algemeen zullen grotere mensen een toestel nodig hebben met een langere maximale paslengte, terwijl kleine personen met een compacte crosstrainer vaak voldoende hebben.

Bij de meeste crosstrainer varieert de paslengte tussen 30 en 50 cm.

Gewicht van de gebruiker

De meeste fabrikanten vermelden het maximale gewicht waarmee het toestel mag belast worden. Goedkopere crosstrainers voor thuisgebruik kunnen meestal minder gewicht aan. Commerciële machines, die je ook in een sportschool vindt, hebben doorgaan een aanzienlijk hoger maximaal gebruikersgewicht maar hiervoor betaal je dan ook weer een stuk meer. Een crosstrainer met een maximaal gebruikersgewicht van 160 kg is over het algemeen een stevige en goedgebouwde machine.

Vliegwiel

Het gewicht van het vliegwiel is een erg belangrijke factor die de weerstand en soepelheid van je beweging beïnvloedt. Over het algemeen kies je best voor een toestel met een vliegwiel van minimaal 7 kg. Over het algemeen geldt dat een zwaarder vliegwiel meestal betekent dat de machine van betere kwaliteit is en over het algemeen steviger gebouwd is. Houd er rekening mee dat er fabrikanten zijn die het vliegwielgewicht niet publiceren. Het is dan zeker de moeite waard om extra onderzoek te doen om deze informatie te vinden wanneer je dergelijk toestel tegenkomt.

Console

Op de console kan je je training bepalen door nieuwe programma’s in te stellen en weerstandsniveaus te wijzigen. De console is ook de plek waar je feedback krijgt over je training. Van hartslag tot snelheid en verbrande calorieën. Console op goedkopere machine zullen uiteraard veel eenvoudiger zijn. Meestal bestaan deze consoles uit een standaard LCD-scherm.

Hoe duurder het toestel, hoe meer snufjes de console zal bevatten. De consoles van premium crosstrainers zijn geavanceerde multimediasystemen. Denk daarbij aan LCD-schermen met achtergrondverlichting of kleuren touchscreens die verbonden kunnen worden met je telefoon of fitness-tracker, luidsprekers en diepgaande feedback over je trainingssessie dat dat tikkeltje extra motivatie kan bieden.

Q-factor

Sommige fabrikanten geven bij de specificaties van hun toestellen de Q-factor mee. Dit is de afstand tussen de binnenkant van beide voetpedalen. Hoe dichter je voeten bij elkaar geplaatst zijn, hoe natuurlijker en comfortabeler elke beweging zal voelen. Op een elliptische trainer waarbij de pedalen te ver uit elkaar zijn geplaatst zal een cyclus beweging er voor zorgen dat je benen te ver naar buiten gaan wat ongemakkelijk aanvoelt. Het is daarom beter om een toestel te kiezen met een lage Q-factor van ongeveer 5 centimeter omdat dit biomechanisch correcte training positie bevordert.

Weerstand

Een crosstrainer werkt anders dan een loopband waar je de snelheid van de band kan regelen en bijhouden. Op een elliptische trainer stelt je activiteit de snelheid in waarop je traint. De weerstand wordt aangepast om de moeilijkheidsgraad en intensiteit van je training te vergroten.

Er zijn een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het bekijken van weerstand op een crosstrainer. Er zijn verschillende methoden om weerstand te genereren. De goedkoopste modellen werken met riemweerstand of handmatig ingestelde rem. Bij deze modellen moet je de weerstand zelf handmatig aanpassen voor je aan een workout begint.

Toestellen met elektromagnetische weerstand is dan weer de meest veelzijdige keuze en werkt door een elektromagneet dichterbij of verder van het vliegwiel te verplaatsen. Deze elektromagneet kan worden verplaatst vanaf de console en stelt je in staat om tijdens het trainen de weerstand te verhogen of te verlagen.

Omdat er geen andere onderdelen in aanraking komen met de elektromagnetische weerstand is dit ook een duurzamere keuze.

Het is belangrijk om ook rekening te houden met het bereik van de weerstand. Vooral als je van plan bent om de crosstainer te gebruiken voor lange trainigssesies zodat wanneer de trainingen te gemakkelijk beginnen te worden, je de weerstand kunt verhogen en uiteindelijk behoorlijk kunt trainen.

Pro tip: Veel verschillende weerstand niveaus wilt niet per se zeggen dat er ook een breed bereik van weerstand is. Het kan best zijn dat er tussen de verschillende niveaus een heel klein bereik is.  

Hartslagmeter

Je hartslag kan op verschillende manieren worden gemeten. Veel toestellen zullen de hartslag meten via de handsensoren op het stuur. Sommige crosstrainers hebben ook een draadloze ontvangen die verbonden kan worden met een compatibele borstriem en je hartslag zo draadloos verzendt naar de console. Borstbanden zijn meestal nauwkeuriger dan stuursensoren. Ben je van plan om te trainen in hartslagzones, dan kies je beter voor een systeem dat een hartslagmeter via borstband ondersteund.

Besluit

Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden bij aankoop van een elliptische crosstrainer. Zoals vaak het geval is zal je bij een duurder product ook meer functies krijgen en zal het toestel een stuk duurzamer zijn. Raak je er niet aan uit welk toestel nu het meest geschikt is voor jou, probeer dan onze keuzehulp. Aan de hand van enkele korte vragen kom je zo te weten welke modellen het beste bij jou passen.