Beste Crosstrainers voor 2019

Beste crosstrainer

Alles wat je moet weten over crosstrainers

Heel wat fitnessexperts zijn het erover eens dat er 4 grote type fitnesstoestellen zijn. Of je nu van thuis uit traint of in de sportschool kun je onderscheid maken tussen: loopbanden, hometrainers, roeimachines en crosstrainers.

Waarschijnlijk de minste gekende van deze types is de elliptische traptrainer dat we ook wel de crosstrainer noemen. Over dit toestel bestaan heel verkeerde opvattingen. Het is ten slotte een toestel met een unieke functionaliteit en design. Deze machine heeft echter ook heel wat overtuigende voordelen in vergelijking met andere grote fitnesstoestellen.

Een crosstrainer wordt, onterecht, vaak over het hoofd gezien bij de beslissing om een fitnesstoestel voor thuis te kopen. Nochtans kun je ze ook vaak in de sportschool terug te vinden en worden ze daar ook vaak ook intensief gebruikt.

Voor de ongeïnformeerde mensen zijn elliptische trainers niet meer dan die raar ogende machines die er eigenlijk neit erg intensief o zelf moeilijk uitzien. Wie half en half geïnformeerd is, zijn ze leuk om zo nu en dan te gebruiken wanneer je de andere fitnessapparaten beu bent.

Wie goed geïnformeerd is weet dat dit toestel een essentieel onderdeel is van een goede workout en biedt het een efficiënte manier om te trainen zonder je lichaam op onnodige plaatsen te belasten.

Weet je niet genoeg over de crosstrainer? Ben je op naar manieren om ze op te nemen in je workout of wil je er eentje aanschaffen voor thuisgebruik? Dan ben je hier op de juiste plek.

Met deze website willen we uitleg geven over alle belangrijke informatie die je moet weten over de crosstrainer. Zowel wat je er mee kunt doen, hoe je ze op de juiste manier kunt gebruiken en waarom je zou moeten overwegen om er eentje aan te schaffen voor thuis met de juiste accessoires etc.

Laten we starten met uit te leggen wat een crosstrainer juist is.

Wat is een elliptische trainer?

Simpel gezegd is een elliptische trainer een fitnesstoestel tijdens het gebruik een elliptische beweging maakt. Hoewel het gemakkelijk zou zijn om de uitleg hierbij te laten, weet ik dat de meeste van jullie geen idee hebben wat dit nu juist betekent. Laat het me jullie uitleggen.

De term “elliptisch” verwijst naar de beweging van de machine. Ellips is een term voor ovaal. Elliptisch is dus gebaseerd op hoe de pedalen in een ovale vorm bewegen.

Dus een elliptische trainer maakt een ovale beweging waardoor je een vloeiende cirkelvormige beweging maakt in plaats van schokken zoals bij een loopband. De beweging repliceert een soort loopbeweging maar dan zonder het oppervlak van de pedalen waarop je staat te lossen.

De meeste crosstrainers zijn ook voorzien van handgrepen die synchroon met de voetbewegingen meegaan. Bij elke stap worden de handvaten dus ook afgewisseld van positie.

Het resultaat van deze oefening is een vloeiende pas zonder schokken waarbij toch het volledige lichaam gebruikt wordt. Hetgene waardoor het toestel inspanningen vereist is het vliegwiel dat weerstand biedt. Bij elke stap zal deze vliegwiel weerstand bieden waardoor je je spieren moet gebruiken om verder te stappen.

Afhankelijk van het model kan de weerstand handmatig of elektronisch gewijzigd worden. De handmatige weerstand vind je terug op de goedkope crosstrainers met een basis vliegwielontwerp. Bij een elektronische versie kun je tijdens het trainen de weerstandniveaus aanpassen.

Ook de handgrepen bij crosstrainers kunnen variëren. Sommige modellen hebben handvatten die laag geplaatst zijn en andere zijn evenwijdige staven die naar boven steken en voorzien zijn van een handgrip.

Ook de weerstand op de handgrepen kan verschillen. Bij sommige toestellen kun je een aanzienlijk weerstand op de handgrepen instellen terwijl anderen slechts iets bieden om je aan vast te houden terwijl je traint.

De geschiedenis van de crosstrainer

Crosstrainers zijn relatief nieuw in vergelijk met sommige andere traditionele fitnessapparaten. Dat gezegd zijnde hebben ze een uitgebreide geschiedenis dat teruggaat naar de late jaren 1980, beginjaren ‘90.

In 1988 publiceerden onderzoekers van de Purdue Universiteit een onderzoek naar elliptische bewegingen op basis van een vierdelige koppeling. Daarbij volgden ze het pad van een punt op de zwevende link bij elke omwenteling.

Later, in 1995, nam Precor dit idee over en introduceerden ze de Elliptical Fitness Crosstrainer (EFX). Dit was het eerste toestel dat de voet van de ene naar de andere kant liet rollen zoals bij het hardlopen maar zonder schokken.

De EFX werkte met achterwiel aandrijving en een voorwaartse voetpedaal wat een soepel elliptische beweging mogelijk maakte. Dit moest de zware schokken op de voet zoals bij andere cardio toestellen verminderen.

Kort na de introductie van de EFX begonnen veel sportscholen dit toestel te bestellen en waren andere fabrikanten al snel begonnen met het ontwerpen van hun eigen versies van deze eerste crosstrainer. Doordat ze hun eigen versies ontwikkelden waarbij ze de positie van het vliegwiel verplaatsten maakten ze geen inbreuk op het oorspronkelijke patent van Precor. Slechts een paar jaar later waren elliptische crosstrainers immens populair.

De popularitiet van deze toestellen steeg nog meer wanneer coaches en therapeuten de voordelen realiseerden van een toestel dat geen schokken op de voeten oplevert. Vooral voor degenen die niet in staat waren om op een loopband te rennen vanwege leeftijd, een letsel of aan het revalideren waren van een blessure.

Vandaag de dag zijn crosstrainers in veel verschillende vormen, types en maten verkrijgbaar. Gaande van zeer dure en uitgebreide toestellen met heel wat elektronische snufjes tot basismodellen waarbij je de vliegwielweerstand handmatig moet aanpassen en die weinig ruimte in beslag nemen.

Wat maakt ze zo speciaal in vergelijking met andere cardio toestellen?

Lage impact en hoog energie eisende oefening

Zoals hierboven al is uitgelegd, is het belangrijkste voordeel van een crosstrainer de lage belasting op het lichaam doordat er geen schokken veroorzaakt worden. Bovendien wordt het volledige lichaam gebruikt bij een workout wat bij andere toestellen niet het geval is.

Impact in workouttermen verwijst naar de letterlijke fysieke implicaties die men tijdens een bepaald oefening ervaart. Een voorbeeld hiervan zijn jumping jacks in vergelijk met sit-ups.

Bij jumping jacks spring je herhaaldelijk op en neer en maak je, elke keer dat je de grond raakt, een impact. Met sit-ups lig je op je rug en ga je op en neer met een vloeiende beweging. Deze laatste oefening is een voorbeeld van een oefening met lage impact.

Vanwege het glijdende karakter van een elliptische crosstrainer, is er helemaal geen impact op het lichaam. Het ontwerp stelt je in staat om een een rennende of lopende beweging te imiteren. Compleet met stappen maar zonder de contante impact die je zou krijgen als je op een loopband loopt.

Met een elliptische trainer krijg je nog een aërobe oefening dat veel energie vereist maar dan zonder alle impact. Je lichaam is constant in beweging, werkt tegen weerstand en bezorgt je een hoge hartslag.

En hoewel impact op je lichaam tijdens het sporten zeker niet iets slecht is, zijn er sommige mensen bij wie het lichaam deze impact niet meer kan verdragen. Een elliptische trainer geeft hen een effectieve oplossing om aan lichaamsbeweging te doen waarmee je veel calorieën verbrandt zonder schadelijke impact op je lichaam te veroorzaken.

Full body workout

Nog een groot voordeel van een crosstrainer. Hometrainers, gewicht toestellen en loopbanden zijn allemaal geweldige toestellen. Maar met geen enkele van deze toestellen ervaar je echt een totale workout.

Crosstrainers schakelen uiteraard het onderlichaam in maar het torso is ook enigszins betrokken. Bovendien train je ook het bovenlichaam met de handgrepen.

Dat wil niet zeggen dat deze toestellen hetzelfde trainingsniveau bieden als bij intensievere trainingen, maar voor als het je bedoeling is om voornamelijk aan cardio te doen en calorieën te verbranden, dan is het een leuke bonus dat ook andere spieren betrokken worden bij de training. Dat is iets dat andere populaire fitnesstoestellen missen.

Meerdere spiergroepen trainen

Dit slaat een beetje op het punt Full body workout. Het meeste deel van de tijd zullen je beenspieren het meeste werk doen. Maar als er veel weerstand op de handgrepen ingesteld staat, dan zul je ook je armspieren en zelfs wat borstspieren trainen.

Verschil tussen een crosstrainer en een loopband

Loopbanden en crosstrainers worden vaak in dezelfde categorie gegroepeerd. Dit is tot op zekere hoogte begrijpelijk. Ten eerste zijn er de overeenkomsten:

  • Beide toestellen zijn gebaseerd op bewegingen van de benen
  • Beide hebben te maken met lopen/rennen en in sommige gevallen met klimmen
  • Ze richten zich beide op cardio fitness
  • Loopbanden en crosstrainers blijven op dezelfde plaats staan maar geven je toch de mogelijkheid om de afstand van jouw keuze af te leggen

De verschillen zijn wat moeilijker uit te leggen. Op loopbanden kun je rennen en lopen met dezelfde impact op je lichaam als wanneer je rennen op de baan, het voetpad, een piste enz.

Crosstrainers zorgen dat die impact op je lichaam helemaal verdwijnt. Hoewel je nog steeds een loopbeweging nabootst, zullen je voeten nooit de grond of de pedalen verlaten. Je blijft contact behouden met de machine en zweeft naadloos ter plaatse heen en weer.

Bij loopbanden gebruik je het bovenlichaam niet. Crosstrainers hebben handgrepen die bewegen in combinatie met de voetpedalen waardoor alles synchroon blijft lopen.

Meer wel dan niet, kan iemand die een crosstrainer gebruikt de benen het meeste werk laten doen. Soms gebruiken mensen ook de handvaten om ze heen en weer te duwen en te trekken waarbij ze helpen om het vliegwiel te doen draaien en een intensievere training te creeëren.

Lees ook ons artikel: Loopband vs Crosstrainer

Hoe moet je het toestel gebruiken?

Het gebruik van een crosstrainer is niet zo eenvoudig als een hometrainer of loopband maar het duurt niet lang om erachter te komen hoe je het toestel moet gebruiken.

Om te beginnen, stap je eenvoudigweg op de machine, neem je de handgrepen vast en gebruik je een beetje kracht om de machine in gang te krijgen. Indien van toepassing, kun je het toestel ook inschakelen met behulp van de meegeleverde console.

Als je op alternerende wijze je benen naar beneden drukt, zou dat voldoende moeten zijn om het toestel in beweging te krijgen.

Het kan eventjes duren voordat je de coördinatie van je voeten onder de knie krijgt maar je zult er snel genoeg mee weg zijn. Zodra je een goede snelheid bereikt hebt, kun je hetzelfde tempo voor langere periode aanhouden of geleidelijk aan versnellen.

Zo simpel is het! Je hebt veel ruimte om zelf te kiezen hoe intens je de training maakt dus doe vooral wat goed aanvoelt. Zorg ervoor dat je de console van het apparaat gebruikt om je tijd een voortgang bij te houden of gebruik een fitness-app op je smartphone of tablet.

Type crosstrainers

Crosstrainers waren eerder beperkt toen ze net uitkwamen maar ondertussen zijn er heel wat verschillende types en modellen waar je uit kunt kiezen.

Volledig formaat (traditioneel)

Zoals de naam het al zegt, zijn crosstrainer van volledig formaat best groot en bieden ze wat betreft het loopbereik en veelzijdigheid het meest. Ze bestaan inverschillende types en hebben meestal ook heel wat verschillende technologische functies.

Een crosstrainer van volledig formaat biedt je over het algemeen een betere training, voornamelijk vanwege de paslengte en instelbaarheid van bijvoorbeeld de weerstand.

Gliders

Gliders zijn een soort crosstrainers maar ze gebruiken geen enkele weerstand. Mensen verwijzen soms naar normale crosstrainers en bedoelen daarbij de gliders. Maar dit is niet helemaal juist. Hoewel ze ook een cirkelvormige beweging gebruiken, maakt het ontbreken van een vliegwiel of andere weerstand ze helemaal anders. Ook de trainingservaring is niet te vergelijken.

Gliders werken dan wel volgens hetzelfde concept maar je lichaam blijft als het ware in de lucht hangen en je gebruikt je benen en armen samen om de loopbeweging te imiteren. Het is je lichaamsgewicht dat bij dit toestel voor de weerstand zorgt in plaats van een vliegwiel.

Gliders vereisen meer kracht en meer coördinatie dan bij een klassieke crosstrainers en zijn dan ook niet voor iedereen geschikt. Het voordeel is dan wel weer dat ze stukken goedkoper en stiller zijn. Gliders zijn dus ideaal voor mensen die een intense training willen en zich aan een beperkt budget moeten houden.

Onder bureau

Onder het bureau crosstrainer zijn geen traditionele modellen maar zijn ook gebaseerd op hetzelfde concept. Zoals de naam al zegt, zijn dit kleine machines die je direct onder je bureau kunt plaatsen en gebruiken terwijl je zit.

Bij crosstrainers voor onder tafel gebruik je uiteraard enkel je voeten. Je maakt hierbij kleine cirkelvormige bewegingen waarbij een klein beetje weerstand gegenereerd wordt.

Deze modellen zijn niet ideaal om echte trainingen mee te doen zoals je zou verwachten in de sportschool. Ze zijn wel een handige en innovatieve manier om calorieën te verbranden en actief te blijven, zelfs wanneer je aan je bureau zit op kantoor. Het biedt een moderne manier om te multitasken en actief te blijven bij een zittend beroep.

Aandrijving types

Crosstrainers maken gebruik van een vliegwiel aandrijfsysteem om weerstand te bieden voor een echte workout. Op basis van de positie van het vliegwiel kunnen we ook meerdere types onderscheiden.

Voorwielaandrijving

Een crosstrainer waarbij het vliegwiel zich aan de voorkant van de machine (in een grote behuizing) bevindt, lijkt op het eerste zicht erg op een hometrainer.

Toestellen met voorwiel aandrijving zijn vaak uitgerust met pedalen die bevestigd zijn aan een draaiende schijf. Hoewel deze type toestellen vaak de goedkoopste keuze zijn, hebben ze ook de neiging om het luidruchtigste te zijn en ook minder stabiel aan te voelen.

Een ander nadeel is dat de aandrijving aan de voorkant plaatsvind. Hierdoor heb je meer het gevoel dat trappen beklimt, in plaats van het gevoel dat je lange passen neemt zoals bij andere types het geval is.

Centrum aangedreven

Wanneer het vliegwiel zich in het midden van het toestel bevindt, rollen de pedalen op cilindrische rollen en een krukas, vergelijkbaar met een fiets.

Dit type is vaak de meest compacte van de drie en neemt dus het minste ruimte in beslag. Hou er wel rekening mee dat de handvaten op dit type toestellen vaak meer vrije ruimte nodig hebben.

Het gevoel bij een training op een centrum aangedreven toestel voelt vloeiender aan en zorgt voor zachtere, langere passen.

Achterwielaandrijving

Crosstrainer met achterwiel aandrijving hebben een klein vliegwiel aan de achterkant van de machine. Er zijn hierbij verschillende mogelijkheden hoe de pedalen geplaatst zijn. Ze kunnen in een track-and-roller systeem opgesteld zijn of de pedalen kunnen aan lange pedaalarmen tussen het vliegwiel en de handgrepen bevestigd zijn.

Apparaten met achterwiel aandrijving zijn meestal de duurste keuze maar bieden meer veelzijdigheid in paslengte en geven de mogelijkheid om een helling in te stellen. Meestal zijn dit de stilste keuzes en geniet je van een zachtere pas.

Hoe je trainingen kunt aanpassen

Alle crosstrainers gebruiken hetzelfde type beweging maar er zijn een paar keuzes die je kunt maken om verschillende type en intensiteitsniveaus voor je trainingen te bekomen.

Helling

Iedereen die een loopband heeft gebruikt, weet wat een enorm verschil het kan zijn om te rennen op een helling of op een vlakke ondergrond. Hierbij heb je mogelijkheid om verschillende spiergroepen te trainen. Hetzelfde geldt bij crosstrainers.

Niet alle modellen zijn in staat om de helling aan te passen, maar de toestellen dat dit voorzien, geven je een gemakkelijke manier om je training naar een hoger niveau te tillen. Door de helling aan te passen, kun je een meer neerwaartse weerstand creëren waardoor de training moeilijker wordt en bepaalde spieren harder moeten werken.

Weerstand

Bij crosstrainers draait alles om de weerstand. Dit is de kracht waar je lichaam tegen moet werken wanneer je het toestel gebruikt. Dus de mogelijkheid om de weerstand aan te passen is cruciaal om echt een intense workout te bekomen.

De weerstand kun je aanpassen door het vliegwiel. Door de weerstand te verhogen zorg je voor een zwaardere training waardoor je sneller progressie zult maken. Als je de weerstand verlaagt, kun je je meer richten op uithoudingsvermogen en conditie wat ideaal is voor cardiotraining.

Achteruit / Dubbele richting

Sommige mensen beseffen dit niet of denken er zelfs niet aan om het te proberen maar veel crosstrainers kunnen in omgekeerde richting werken. Dit creeërt een heel ander gevoel van trainen.

Door de richting om te keren verbeter je je coördinatie, flexibiliteit en het vermogen om achteruit te rennen. Voor bepaalde sporten is dit erg interessant.

Hoe dan ook, door de richting te veranderen kun je andere spiergroepen trainen en kun je op eenvoudige manier het maximale uit je crosstrainer halen. Of dit nu thuis of in de sportschool is.

Met welke toestellen kan je de crosstrainer vergelijken op vlak van calorieverbranding

De afgelopen jaren is er veel discussie geweest over het feit dat crosstrainers al dan niet meer calorieën verbranden dan op andere toestellen.

Het punt is dat het er van afhangt hoe je het toestel gebruikt.

Volgens onderzoeken van Harvard, kun je ongeveer 400 calorieën verbranden wanneer je slechts 30 minuten op een crosstrainer traint maar dat is dan ook weer afhankelijk van je gewicht.

Over het algemeen geldt, hoe zwaarder je bent, hoe meer calorieën je zult verbrand. Meestal verbrand je net iets meer op een lopoband maar met een paar kleine aanpassingen aan de weerstand en de helling  kun je gemakkelijk meer verbranden dan op een loopband in dezelfde tijd.

Als je iemand bent dat geen workouts kan doen met hoge impact op je lichaam, dan kun je met een crosstrainer dezelfde calorie-verbrandende effecten simuleren in bijna dezelfde tijd als op een loopband en dat zonder je voeten en gewrichten te belasten.

Onderhoud

Een van de beste dingen aan een crosstrainer is hoe gemakkelijk het is om ze te onderhouden. Gewoon een beetje gezond verstand en enkele gemakkelijk te vinden producten zullen ervoor zorgen dat je fitness-investering erg lang mee gaat.

  • Gebruik je crosstrainer altijd in een droge, koele omgeving
  • Reinig regelmatig de plaatsen die in contact komen met je voeten en handen
  • Houd het display schoon
  • Gebruik altijd een zachte en schone doek met warm water en een mild reinigingsmiddel

Routine onderhoud

  • Controleer de montage van de console twee keer per jaar
  • Reinig flessenhouders wekelijks en inspecteer ze op schade
  • Reinig en droog het frame wekelijk en zoek naar schade
  • Maak wekelijks de plastic afdekking en snijdstukken schoon en controleer op scheuren
  • Gebruik altijd een erkende onderhoudstechnicus voor reparaties, vervangende onderdelen en service

Conclusie

Zoals je kunt zien, zijn crosstrainers handig voor personen met gelijk welke conditie of leeftijd. En ook personen die revalideren van een blessure of niet langer in staat zijn om de impact van hardlopen te verduren is dit toestel een uitstekende keuze.

Mits correct gebruik kan de crosstrainer een vitaal onderdeel van je fitness workouts spelen en is het een uitstekende keuze om je thuis fitness aan te vullen.

Ben je op zoek naar een nieuwe crosstrainer? Maak dan zeker gebruik van onze keuzehulp. Aan de hand van enkele simpele vragen krijg je zo te zien welke crosstrainer het best geschikt is voor jou. Zo maak je zeker de juiste keuze bij de aankoop van je crosstrainer.